torsdag 19 juli 2012

Tårar och ångest

Ja vart ska man börja....
Som om det vore en vanlig dag, eller inte? Vaknade i varje fall utav Trassel i morse som var nödig och ville ut. Klockan var inte mer än 06.20, men ut gick vi.
Drack mitt morgonkaffe och var faktiskt riktigt frusen. Låg under mitt varma gosiga duntäcke i soffan och småtittade på TV:n.
Hoppade in i duschen och gjorde mig i ordning för att gå på läkarbesöket jag hade inbokat idag. Har de senaste veckorna haft mer ont än vanligt.. Ont i ryggen, magen och en tyngd känsla som att innehållet i magen så som tarmar och allt du har där i magen ska åka ut mellan benen på mig. På morgonen så får jag nästan krypa till toa för de gör så ont.
När jag kom till läkaren så berättade jag hur jag mår och att det blivit värre. Han gjorde ett ultraljud och såg att jag har vätske ansamling i magen. De kan vara en infektion eller något annat. Han såg även att tjocktarmen var väldigt svullen. Därav tror han att jag har den där tryckkänslan neråt.
Jag har inget annat val än att börja med morfin helt och hållet igen. Jag som var så glad att jag slapp morfin. Klarade mig rätt bra på Citodon ett tag, men de hjälper inte alls nu mer. Så nu är det Oxycontin och Oxynorm igen. Jag som trodde på en sommar med goda drinkar och mysiga grillkvällar.

Hur verkar Oxycontin? Oxikodon har en kraftigt smärtstillande effekt
Vad används Oxycotin för? OxyContin depottabletter används vid långvarig svår smärta såsom smärta vid cancer. Har en verkningseffekt på 12 timmar. Tas morgon och kväll.

Hur verkar Oxynorm?
OxyNorm används vid svår smärta såsom smärta vid cancer.
Observera att läkaren kan ha ordinerat läkemedlet för annat användningsområde än angivet i bipacksedeln.
Dessa tas tabletter är korttidverkande och tas flera ggr per dag vid svår smärta.

Jag slutade med dessa tabletter för sisådär 3-4 månader sedan, men nu måste jag börja igen.. Har faktiskt dock aldrig haft problem att sluta med dessa trots att de är väldigt vanebildande. Men ändå hade jag helst sluppit dessa.

I morgon ska jag vara fastande och ta en hel drös med prover.. Inte vilka prover som helst. Efter ultraljudet märkte jag att min läkare blev väldigt bekymrad. Remiss skickas för en skiktröntgen och så ska han ringa Medicinläkaren på sjukhuset om den andra röntgen som måste ske snarast. Kan inte väntas i 4-5 månader som jag fick ett brev om.
Googla tex så här S-CA 125 och gör likadant med de övriga i kryssade så lär ni komma fram till vad det är för sorts prover jag ska ta i morgon bitti.

Läkaren sa aldrig vilka prover som skulle tas, men jag googlade och de var som jag misstänkte. Plus att jag har en till remiss som ligger i datasystemet från medicin som ska göras i morgon också. Lär väl inte ha något blod kvar sen.

Efter läkarbesöket åkte jag hem, rätt förtvivlad och Julia såg min förtvivlan och mina tårar. Vi grät ikapp hon och jag. Sedan fick jag en sådan längtan efter pappa, att få prata med pappa, få vara med honom.. Plocka lite rosor från tomten och åkte ut till pappas grav. Där satt jag i vått gräs och tårar rullade och jag pratade med pappa. Pappa, jag saknar dig så.. <3
Mina tankar har snurrat, jag har gråtit, jag har värsta ångesten.. Dödsångest!! Vet inte riktigt om jag orkar mer. Känns så just nu.. Min läkare sa så här idag.. - Lova mig att du inte ger upp!! Lätt för honom att säga. Jag såg min pappas lidande, hur han kämpade in i det sista.. En sak, jag kommer aldrig, aldrig lida så som min pappa gjorde de sista månaderna om de skulle vara så.. ALDRIG!! Då gör jag slut på det själv.
Älskade, saknade pappa.. Hos dig sökte jag tröst hos idag.. Jag behöver dig, mer än någonsin just nu!! Pappa, hjälp mig.......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar