tisdag 24 juli 2012

Medeltidsdagarna i Mariefred..

Från att ha varit på Gripsholms slott så traskade vi runt i stan på väg mot Medeltiden..
Vi passerade några butiker där i Mariefred, mest krimskrams för dyr penning. Men älgar till Tyskarna har de i massor. Här kör jag ett bildregn igen eftersom de bev en hel del bilder.. Nu kör vi!!
Julia och Mamma på gångbron från slottet..
Vattnet vid gångbron..
Jag vid pölen..
Julia på väg..
Mamma och jag på väg in mot stan..
Fikapaus med smörgås vid "Blå Katten"
Macka är gott för hungriga magar..
Lilla Mamsen tar en cigg efter fikat..
Ost och skinksmörgås..
Vi fortsätter vandringen genom stan..
Vad gör jag här?
Sittandes shopping?
Hittade en telefonkiosk.. Den vad dock fungerande, inte som i Gävle där de snott telefonluren..
Nu är vi framme bland riddarna..
De väntar på att få rida in på plan..
En rullande kista..??
Kolla killen, han snor en kokosboll..
Te på burk eller påse..
Mera riddare på språng..
Små ögonstenar.. söta..
Kan någon gissa vad detta är? - Jag kläckte ur mig lite högt vad jag tyckte de såg ut som och försäljaren hörde och börja genast at förklara. Detta är en drickkaraff som riddarna hade vatten, vin el annat drickbart i. Denna karaff gjorde att när de red så skvalpa inte vätskan ur.. Gissa va jag tyckte de såg ut som? hahaa.. jag nämner de inte högt här...  
   

Julia och mamma kollar riddarsmycken..
Mera smycken.. Här ringar.. (skitfula).
Billy hittade vapen, här en yxa!!!
Nån sorts tomte med dumstrut på huvudet.. haha
Stackars kaniner.. Men man kanske skulle tjäna en hacka på Marcuz kaninjakter..
Massa konstiga prylar fanns det ju.. Mest skräp..
Mamma och jag avslutade med en kaffe och kaka.. dessa kakor smakade papper..
Barnen gillar brända mandlar..
Hembryggd Äppelmust..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar