fredag 24 december 2010

Uppesittarkväll

Alla förberedelser inför julen är nu klara, eller ja de mesta iallafall. Åkte till Stockholm runt 11.00 för att inhandla några speciella saker till barnen som bara finns där. Vi skulle ha åkt till Skärholmen efter det, men hoppade det och drog till Tälje istället.
Stressat runt bland en miljon hysteriska människor. Vilket sänker mitt humör under shoppingen. Men som förra året gör jag precis som alla andra. Armbågarna rätt ut bara, jaaaa nu kör vi! Klara färdiga.... PUTTA! KNUFFA! - VA ALLMÄNT JÄVLA JOBBIG!

Var hemma 18.30 och därefter kom vårat sällskap för uppesittarkvällen. Vi åt julskinkmackor, glögg, godis, kaffe, varm choklad med vispgrädde och lite till och spelade bingolotto.
Alexsandra och Julia jobbade hårt med att slå in dagens skörd av julklappar.
Nu ska jag stryka lite dukar, fixa en kaka klar och pyssla lite.

Pssst: har fått ett stort paket och är lite nyfiken på vad det innehåller, hehe är väl som ett barn.. Har ju barnasinnet kvar ju. Har lyft och klämt lite på det och jag är 98% säker på att det är nån möbel. Avslöjar i morgon vad "finaste" har hittat på.

Alla som kommer vara på plats hos oss i morgon är: Min mamma och pappa (sitter nu och får tårar i ögonen när jag tänker på pappa. Vilken underbar julklapp han har gett oss alla nära och kära och framförallt sig själv. Det fanns ingen cancer kvar, jag är så lycklig. Tack gud om du nu finns, den här julen kommer bli tusen gånger bättre än förra året.)
Edwin,Rebecca, Johanna, Rasmus, Daniella, Sami, Reijo, Alexsandra, Lennze (kommer senare på kvällen), Lotta (alltså jag själv), Julia, Billy och Marcuz.
Meeen det fattas mig något :-(


Marita och Juha gjorde oss sällis denna uppesittrkväll och en halv
"dude" brevid.

Här sitter de  hederliga medhjälparna tomtenissarna.
Finns det en mer mystisk julfigur så säg? Vi har alla ordet "tomtenisse" i vårat ordförråd och hur kommer detta sig? Vem är denna mystiska lilla figur egentligen? Jag lät undersöka saken..

- Om tomtenissen bemötes väl så upprätthåller han husets och gårdens välstånd.
- De är klädda i röd toppluva, grå rock, träskor och knäbyxor.
- Nissen har förmågan att kunna göra sig osynlig och visar sig ogärna för någon annan än sin husbonde.
- De håller oftast till i stall och ladugårdar och hjälper gärna flitiga bönder, medens de lata husbönderna ofta straffas.
- Man tar gärna hö och säd från granngården och ger till sin husbonde.

- Skulle man vilja sätta ut mat eller ge nissen ett klädesplagg så gäller det av välja med omsorg, då han är lättretlig och ställer till många hyss i upprört tillstånd.
- Tomtenissen vill inte ha något med religiösa ting att göra och kan heller inte uttala Guds namn utan att straffas. Detta sägs bero på att tomtenissen är till hundra procent en del av folktron och inte "en del av bibeln", så att säga. Men trots detta så strävar nissen ändå efter frälsningen precis som vilken svensk som helst Ha en fortsatt dan före dopparedan.

 

Fatta vad ni har lärt er om tomtenissar nu, tack vare mig! Coolt va? Har du någonsin sett en nisse? Jag vet en som påstår sig ha gjort det faktiskt, men jag vet inte det jag. Ha en fortsatt trevlig uppesittarkväll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar