måndag 6 december 2010

Domen

Då har man kommit hem från Uppsalas Akademiska Sjukhus. Det var med blandade känslor som jag åkte dit och det var med deprimerande känslor som jag åkte därifrån.
Det började väl bra med att jag skulle börja med sprutor som jag skulle ta var fjärde vecka i magen, själv dessutom! Nåja, funkar det så är det helt okej.
Sedan tyckte han att det var dags för undersökning, och där kom DOMEN!!
Gjorde en operation i slutet av September i år, drygt två månader sedan. Vid ultraljudet så fick Mats Olofsson själv en chock för han har inte sett att man bildar cystor så snabbt efter en operation två månader tidigare. Han visade att cystan var till råge på allt stor och låg och skavde mot urinblåsan. Det förklarar mina akuta toalettbesök. Han kan inte sätta in behandling alls på mig utan det finns inget annat än operation i mitt läge. Så några sprutor blev det inte.

Han misstänker att mina smärtor från tarmar, samt blödningar är typiska för Endometrios i tarmarna. Ska bli skickad till Magnetröntken och en operation kommer jag få göra i början av året. Då ska sista äggstocken bort och även tarmarna opereras. Kommer bli en stor operation och helst av allt vill han att jag opereras i Uppsala. Han ville ha kvar mig som patient där. Han förklarade att han tar inte emot alla patienter. Har väl tur kanske. Fick ju mycket klarhet i alla symtom jag har och jisses vad han kunde förklara allt. Skönt. Frågade bla om jag kommer bli fri från endometrios efter de tar bort sista äggstocken. Och nej de kommer jag inte bli. Skiten äter upp mig innefrån alltså, de har redan tagit bort livmoder, en äggstock och blindtarmen. Och en jävla massa sammanväxningar och många, många cystor.


Så här kommer en sådan operation gå till:
Operativ behandling av endometrios i tarmområdet

Endometrios i tarmområdet förekommer vanligen i slutet av tjocktarmen och i ändtarmen. Ibland kan man skala bort endometrioshärden från tarmens yta men oftast behövs en mera omfattande delresektion av den skadade tjock- och ändtarmen, d.v.s. en anterior resektion, som utförs av en tarmkirurg. Efter att den skadade tarmdelen avlägsnats förenas tarmens ändar på nytt med varandra.

Endometrios kan också förekomma i tunntarmen, från vilken man kan avägsna den skadade delen. Om man konstaterar endometrios i blindtarmsbihanget så avlägsnas det. Ett normalt blindtarmsbihang avlägsnas i allmänhet inte.
På grund av fogen i tarmen får patienten i 2–3 dygns tid efter operationen inte äta, efter det börjar man man med flytande föda och övergår så småningom till fastare näring. I allmänhet återhämtar sig tarmsystemet snabbt. Till en tarmoperation ansluter sig också en liten risk för att fogen skall gå upp och att det som en följd därav uppstår bukhinneinflammation.

Kan säga så här att jag absolut inte vill opereras, jag vill ingenting av det där. Jag orkar fan i helvete inte mer.. Vilket jävla liv man lever egentligen.. Skit också!
Tur att jag hade min stora flicka Alexsandra med mig, som tröstade mig. Min älskade tös.


På fredag ska Alexsandra dit och hon är bara 18 år och jag hoppas verkligen att hon aldrig får det som jag.
Det gör så jävla ont i mig när hon får sina smärtor, vad hjälplös man är till någon som har smärtor egentligen. Det ända jag kan göra är att söka den rätta vården i tid för henne, vilket Mats på Uppsala sjukhus också berömde mig för. Det finns större hopp för rätt behandling då.

Nu ska jag lägga mig!
God Natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar