torsdag 30 december 2010

Trött, javisst!!

Jag vet inte vad det är med mig, men på sistone så har jag inte orkat göra så mycket. Inte orkat blogga ordentligt, inte orkat röra mig, inte orkat något alls. Jag vet att det beror på den operation som kommer och det stressar upp mig och att jag inte tillåter mig att sova riktigt ordentligt. Någon dag, kanske i helgen, får jag unna mig lite sömn.

Resten av bloggen tänkte jag ägna åt ämnet "sömn". Som en liten heder åt mig själv och mitt trötta jag.
- Ordet tupplur kommer ifrån gammelsvenskans ord "tupp" eller "topp"" som betyder "kort" och "lur" som betyder "vila" De vill säga en "kort vila".
- Fiskar och kräftor sover, trots att de inte har förmågan att blunda. En haj måste dessutom röra sig hela tiden, även när den sover.
- För en bra sömnrytm ska man lägga sig samma tid och gå upp samma tid, även om man sovit dåligt på natten. Till slut verkar detta för en klockren sömncykel.
- Några timmar innan sömn ska man ägna sig åt något stillsamt och släcka ned till mysbelysning. Allt för att sova bättre.
- Om du måste gå på toan under natten, så tänd inte lampan. Detta slår på dina "pigghormoner" och gör dig piggare. Fin din väg så mörkt som möjligt.
- Kan du inte sova, gå upp. Eller ligg och tänk på alla stackare som måste vara vaken medens du ligger gött och bara blundar i din säng. Slå eventuellt på en lugnande CD och njut.
- Motionera regelbundet för en bättre sömn, dock inte två timmar innan sömn.
- En tonåring behöver 9-10 timmar sömn per natt, en vuxen drygt 6-8 timmar.

Min frågar blir: Hur många timmar behöver du sova för att känna dig så där klockrent utvilad?

Shoppade lite idag med Laila och jag köpte en topp och byxor till att ha på mig till nyår, ett halsband, strumpbyxor. Och ja jag är nöjd..

Jag bytte även min BH och trosor jag fick i julklapp för BH:n var alldeles för liten, ändå var den i storleken 75 D. Den BH:n jag nu fick i julklapp fanns inte i min storlek. Så efter mycket om och men fick jag ta en annan BH i storlek 75 F. Shit asså vilka bubbisar jag fått över jul, säkert all julmat och julgodis. Här behövs inga inplantat eller sånt tjafs de är bara att tugga och hoppas fettet man smält i sig sätter sig på rätt plats. Mitt råd till alla utan bröst ät upp all julmat nästa år och bubbisarna växer 3 storlekar över helgen.
Trosorna fanns inte i min storlek, bara i XS och jag behöver S så de ska beställa hem ett par och de får vänta på i 3 veckor. Svindyra underkläder och så trist att BH:n inte passa.
De här fick jag i julklapp 
1 bh för 899:-
2 par trosor och 469:- styck.
Nu blev det den här bh:n som är samma 
modell som ovan och samma pris på 
bh och trosa som ovan.
I morgon är det jobb i några timmar, sedan ska jag upp till "DIF" och hämta biljetter och tröja =) Thanks en tröst i eländet!! Sedan handla till nyår och byta Alex blixt till hennes kamera hon fick i julklapp, som inte ens fungerar. Nu har vi upptäckt att 2 st DIF mössor också är spårlöst borta!

Nu ska jag sätta mig med planeringen av 3 rätters supe som till blir följande:

Till förrätt: Gratinerad hummer med basilika och oliver.
Till huvudrätt:Vitlöksgratinerad oxfile - Coeur de filet provencale.
Till efterrätt: Hallonpannacottapaj

Till det avnjuter jag en Latte.
Nu till sängs för jobbet kallar i morgon.




Sov Gott och vakna torrt alla raringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar