torsdag 2 december 2010

Julstress

All denna julstress! Så förbaskat många måsten. Barnens ögon ska tindra, pappa i huset ska mysa, släkten ska komma på bjuden julmat, och mamman sliter skiten ur sig för att allt ska klaffa. Nu ska vi vara snälla!

Pepparkakshuset ramlade i golvet, det åt katten upp! Knäcken brände vid så brandkåren fick rycka ut. Saffransbrödet blev uppätet dagen efter baket och och hunden fick diarré. Åh vad härlig julen är!

Dammråttorna jagas med dammsugaren, fönsterputsvätskan frös till is, det var visst minusgrader inatt. Äldsta barnet skulle ut på fest och halkade i snön, doften av glögg låg tät. Håhå jaja!

Julgran ska huggas. Köpte en på Ica, färdig med ljus, bollar och allt, den var 45 cm hög. Årets finaste gran!!! *ironisk*

Julkorten ligger kvar på hallbänken, tallriset var fullt med spindlar, och disken bara växer. Visst är det kul med jul???!!!!

Måste hinna med att tvätta också, vi kan ju inte fira jul utan kläder, eller…? Jesusbarnet var ju naken och inlindad i gamla lindor. Jag tar fram några lakan ur skåpet. Vi kan vara jesus allihopa, utropar jag fryntligt. Sonen suckar och blänger snett: du är ju inte fan klok nånstans!, muttrar han och försvinner in i sitt rum.

Jag sätter mig ner i röran av julklappar och smutsiga kläder och känner tårarna tränga upp. Denna förbaskade jul då alla ska vara såååå glada och snälla! Varför kan det inte vara som när JAG var barn???? Då allt var klart när jag vaknade på julmorgonen?

Stackars mamma, jag förlorar mig i gamla minnen. Hon gjorde allt på en natt, ensam…..hur orkade hon?

Vi barn hade inga datorer, inga Tv-spel, inget av det mina barn har idag. Om det var bättre eller sämre kan jag inte svara på, men doften av mina barndomsjular hänger kvar i näsan som ett spöke. Varför kan inte mina barn få uppleva samma känsla som jag gjorde som barn? Istället möter dom en irriterad hopplös mamma som bara gnäller och skäller, jag vill inte vara sån. Men tiden räcker ju inte till…

Fin julstämning, fast jag vet då julafton kommer så är allt klart. Hur det nu än har fixat sig så står skinkan på bordet och prinskorvarna dansar polka runt den. Rödbetssalladen lyser lika röd som mina stressiga kinder och alla är såååå glada och snälla!

Fast nästa jul…..då……då blir det förhoppningsvis en ”God Jul” även för mig…
Någon som känner igen sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar