söndag 19 december 2010

19 dec

Den nittonde december och i dagens lucka hittar vi julbocken. När jag tänker på julbock så tänker jag framför allt på den stora saken i Gävle. Den som eldas upp, brinner ned, byggs upp igen, eldas upp och brinner ned och så vidare.  Men vad är julbocken egentligen, vad står den för? Har den någon historia bakom sig eller har den alltid stått och lukta mögligt? Nä, det är så att innan Coca Cola kom och gjorde tomten röd så var det julbocken som delade ut klapparna. Fast på det viset att han la klapparna på granriset utanför dörren, dunkade på dörren och kutade utav bara f-n!



Denna fakta är tagen från min tid ur kyrkans barntimma, är du osäker på mitt faktavärde så kan du nog ha mer rätt än mig, haha.

Julkalendern återkommer imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar