lördag 11 december 2010

11 dec

Det är dags för lucka nummer 11. Om ni inte hängt med på vad det går ut på än, så kan jag säga att det förstår jag knappt heller. Men den bottnar i att vi tillsammans ska ägna oss åt lite julstämning. "Julstämning" i en modern, och säkert felaktig bemärkelse. Skit i lutning av fisk och adventsstädningen. - här gör vi på mitt idiotiska vis.


Julgrisen ligger på dagens lucka. Men inte ska vi underskatta "julgrisen" triggande förmåga att ge julkänsla. Den finns i halmversion, som pepparkaka, som skinka på julbordet och även granityr på julbordet.  Förr åtminstånde. (vanligt på Gotland än idag) Skulle jag se ett brunt grishuvud med ett äpple i käften idag så skulle jag inte klara av att äta från det julbordet. Inte för att jag ser en död gris, nej - så är inte fallet. Jag talar självklart om ohygien. Det har aldrig varit bra med likdelar på ett julbord.

Vilken är er favoritgris?
Jag gillar personligen Jenny Nyströms leende grisar. För är det något grisar kan juletid så är det att le.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar