söndag 2 januari 2011

Mina Julkryddade Köttbullar

Till ca 8 personer: 
 600 gram blandfärs
1 ägg 
1/2 dl vispgrädde 
2 msk ströbröd 
1 finhackad gul lök 
1/2 dl hackad persilja 
1 tsk kanel
1 krm kryddnejlika
1 1/2 tsk salt
1 tsk svartpeppar


GÖR SÅ HÄR: 

Blanda ägg, grädde, ströbröd, finhackad gul lök och persilja. Rör i kryddorna. Låt svälla 10 min.
Jag använder mig oftast av matberedaren när jag gör köttbullar eller köttfärslimpa eftersom köttfärsen och alla ingredienser blir mer malda. Fördelen är att köttfärsen blir mer kompakt och vare sig köttbullar eller köttfärslimpa faller samman lika lätt.

Tillsätt färsen, blanda väl och forma till små köttbullar.
Lägg på vattensköljd skärbräda. Stek dem runt om på medelstark
värme, inte helt igenom om du ska servera dem senare. De blir
genomstekta när du värmer upp dem.

Jag 3-4 dubblar detta recept, då räcker det till många och även till
 alla julens dagar.

 Smakar verkligen jul!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar