tisdag 24 december 2013

Julafton 2013

Tomtemor här.. Julafton idag och glada barn, tindrade ögon och nyfikna på sina julklappar.. Vad kan det vara i dem? Känner och klämmer på dem och gissar och har sig..
Under granen ligger alla paket och höjer nyfikenheten.
Men som Tomtemor man är så ska tomtegröten ätas varje julaftons morgon, mandeln ska finnas i gröten. Tror jag fått den en gång under alla dessa år. Julia har fått mandeln i många år (men de ligger nog en aning fusk emellan där). Men i år var mandeln skållad och därför inte synlig i gröten.

Alla till bords i jakt på mandeln, Vem hitta mandeln tror ni? Var de Julia detta år igen? hmm...
Till Tomtemors stora förtret så fanns de ej någon i min gröt i varje fall.. *snyft*
Min tallrik fanns det bara julgröt men ingen mandel.. Förbaskat också. Men vem fick mandeln? Jo, det ska Tomtemor tala om, det var faktiskt *Billy* som tog hem mandeln i år. Till Julias stora besvikelse.. HoHoHo!!
Sedan kom julstressen som alltid kommer på julafton, va var det vi glömde handla till julbordet, hämta min mamma, till våra änglar och tända facklor och ljus.
Så "Tomtefar" och jag dela på oss och han handlade och jag hämta "Tomtemormor" Gamla "tomtemor" som gått i pension och jag nu övertagit titeln som "Tomtemor"
Mamma min skulle sova kvar hos oss och jag åkte efter henne och så åkte vi till lillebror och pappas gravar och tände ljus och la dit rosor. Vad man saknar vid sådana här dagar.. Vi var ju jämt ihop varje jul och jularna blir aldrig mer som förr..

När vi kom  hem satte jag fart med att fixa till julbordet, med tall, ljusslinga videung, rosor, isliljekonvaljer som jag la i isblå julkulor, små vaser med lila hyacinter.. och de blev riktigt fint.

Jag tyckte "Tomtemor" gjorde ett strålade jobb som dekorerade bordet så briljant, tom gästerna fota det. Då är det lyckat om alla tyckte det var riktigt fint. Och ja de var det ju (utan att skryta grymt vackert). Heja Tomtemor!!!
Tomteluvan reste sig av tomtebo lycka över hur fint jag pyntat med enkla medel. Är något som ligger i mitt stora intresse är fixa och trixa med blommor och göra fina saker. Love it!!
När alla gäster fanns på plats och efter Kalle Anka så var det helt enkelt dags för att äta "julbord" Men kan inte förstå hur fort man blir mätt av "julmaten"...
Kallrätterna, som sill, lax, pate, rödbetssallad, sillsallad oclika sorters korvar mm..

Mamma hugger in på sillen och sillsalladen..

Till bords..

Min tallrik med kallskuret, blev för mycket (fick lämna lika mycket)

Julia med pojkvän..

Knasiga Billy som skulle ha ketchup till julmat?!

Dessa två åt snabbt, ju snabbare man äter desto fortare får man julklappar.. Hihi trodde de ja!!!

Tomtefar..

Besticken i högsta hugg, mera MAT!!




Mamma och Veikko..

Julfint bord..

Jag tillbords..

Tomtemor äter hon med..



Hämta mer mat, efter att ha lämnat den första portionen till katten, men varmrätten måste smakas..

Snönubben till sillen så klart..
Min mamma och jag

Tog en rökpaus efter maten, sprickfärdig och ont utav för mycket mat.. alldeles för mycket mat för min stackars mage.

Efterhäng innan disken ska fixas och julfika, godis, mm ska plockas fram.., Och visst var min tomtemors klänning fin? Men dags för tomtemor att jobba lite nu..
 Medan resten utav gänget flytta sig över till soffan, fixa jag i köket och tog disken, värmde punch, gjorde Hot Candy al'a Grynet, plocka undan sill och andra maträtter..
Hej och hå, jag jobbade på ganska hårt.. Utan Tomtemor hade vi aldrig haft denna strålande jul.. För med handen på hjärtat så var de jag som tomtemor som fixa julklappar, handla de som behövdes men hade också stor hjälp av Tomtefar som faktiskt tillagade julskinkan.. HoHoHo.. Nä, nu är jag dum, han såg till att all julmat kom fram. Men utan tomtemors fina pyntande så de blev så där riktigt mys, de var tomtemors verk det.
Allt från pyssel till ideer, nya gardiner, fina julsaker från Bremen, julklappar, julmatshandel, fina blomdekorationer till många uppskattade människor.. Ja de var Tomtemor det.. Tomtefar hjälpte till med de största och tyngsta jobbet som städningen i några omgångar.. Och Tomtefar såg också till att chocka mig ordentligt med en julklapp jag inte kunnat gissa mig till.. Inte ens visst om..

När allt var undanröjt och klart så satte vi oss allesammans ner och drack kaffe,varm punch, glögg, hot candy al'a grynet och en himla massa annat.. Men gud så mätta vi var efter julbordet att det var ju typ stopp för gottigheter..
Kaffe dukades fram..
De flesta hade matkoma..
Jag, mamma och Marcuz njöt av en varsin varm punch..
Jag ner sjunken i soffan med kaffe, punch och matkoma, och smärtor i magen på grund av för mycket mat..
Sedan fick man hämta gott och plock själv från baren, där fanns allt från glaserade äpplen, Varm punch, glögg, godis av alla de möjliga slag.. Ja du kunde hitta allt där.. Självservering från baren..
Efter ett tag kunde inte Tomtefar hålla sig längre utan bestämde att nu är det dags för julklappar.. Tror Tomtefar var nyfiken..

Så *Tomtemor* började dela ut julklapparna.. Den som fick en julklapp fick gå och välja en annan julklapp till nästa och så vidare....


Nu tindrade det i allas ögon, alla var de nyfikna över vad tomtemor, tomtefar och gästerna hade hittat på.. Jag kan säga så här, jag tror ingen blev besvikna över sina julklappar de fick.. Tror barnen var mer än nöjda och belåtna. Och jag fick jättefina julklappar utav mina nära och kära.. Jag är så glad över mina julklappar.. Tack till Alla!!

Tänkte visa mina underbara fina "Julklappar" från mina "nära och kära" Helt underbara julklappar är det faktiskt. Vet ej hur jag ska tacka er nog.
Jag fick Gynningglas ett ölglas och 2 vinglas av de nya motiven..

Utav "Julia" fick vi faktiskt något riktigt stort!!! En "live it.se" upplevelse med en kryssning för två med middag, antingen buffe el trerätters middag. Och till det fick vi en Champagne flaska att ta med oss. Detta är så uppskattat och så stort för en 17 åring att ge sina föräldrar. Tusen Tack "Julia" de var långt över våra förväntningar. Så otroligt... Tack och Puss och Kram Älskade Julia!!!
Tänkte inte skriva från vem och vad jag fått "Julklapparna" ifrån men detta måste faktiskt skrivas.. Gulliga Julia!! Tusen miljoners Tack!!
En väska med hudkräm mm från "Body Shop"

En bok som innehåller "tepåsar"
En vinter "Minttu" flaska..
Två muggar med 3 olika smaker utav kaffesorter..

En spökvandring med middag tillsammans med Mamma.. Gemensam julklapp till oss två..

Ett mobilskal...

En Kaffepotta till Lotta-Potta...

Ett mobilskal som man väljer bild på själv..

Ett presentkort på Cervera på 500kr

Ett presentkort på 1500kr på Cervera

En pipmugg i porslin för mina klumpigheter när jag är trött..

 Detta var också en chockerande julklapp, hade ingen aning om att han skulle komma till Sverige ens.. Detta fick jag så klart av älsklingen, som utnyttjas i Maj den 15:de Tusen pussar och kramar älskling, I Love You!!!
Ett jättefint smyckesset i gammelrosa..

En låda med full med "Godis"
Så jag är mycket mer än nöjd över alla fina julklappar jag fått..  Så otroliga julklappar.. Tusen tusen Tack alla underbara "Nära och Kära"



ÅRETS JULTOMTE 2013




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar