onsdag 18 december 2013

Bremens julmarknad del 2

Ho Ho Ho Ho... Nu tänkte Tomtemor som vart på Tomteland i "Bremen" visa bilder från självaste "julmarknaden" igen.. Ja de resterande bilderna som är kvar. Har "ont" och kan inte sova ännu, så jag passar på att blogga om min "Julsaga resa" här kommer tomtemor med del 2 alltså..
Förra året var vi till "London" Men tycker Tyskland har mycket bättre Julmarknad än London har, stor skillnad. Har också fått höra i efterhand att de finns många fina "Julmarknader i Tyskland" och vi hann med två. Bremen och Kiel.


Något som som absolut bör pröva är "punch" Man får behålla muggarna också. Givetvis så drack jag alkoholfri "Punch" och gud de är så gott. Köpt med mig alkoholfri samt med alkohol i. Och jag hoppas jag har lindrig värk på "Julafton" så jag får smaka den med alkohol i. Till och med Marcuz drack "Punch" Mums och barnen hemma älskar det. (ja den alkoholfria förstås).
Vid detta stånd såldes det Julstjärnor och hus med lampor i. Mycket fint.. Men titta på översta bilden så tittar försäljaren på mig när jag fotade och när jag fota framifrån så duckade försäljaren.. hehe, ville tydligen inte vara med på bild.
Här fanns allt möjligt krimskrams om man nu får säga så.. Men de var verkligen krimskrams.. Söta goa Marcuz är med på bild, tittandes på en önskebrunn.
Här hittade man ljustakar, julfat, julstjärnor, prydnadssaker och annat smått och gott som änglar och smycken.

 Bremen har en väldigt fin stadskärna men är nog mest känd för sina stadsmusikanter. Men också för den här skulpturen. Den här är den riktiga. Åsnan, Hunden, Katten och Tuppen.. Va står den skulpturen för tror ni?

 Lite överallt i staden finns anspeglingar på Bröderna Grimms kända saga. Det kan gälla namn på affärer, caféer eller som här, Starbuck´s egna stadsmusikanter.

Och den här Bröderna Grimms skulptur fanns utanför en butik. Ja man kunde hitta många olika anspeglingar av Bröderna Grimms kända saga.
 Många fina gamla byggnader finns här i Bremen. Staden är mer än 1 200 år gammal. Bremen är en stad i norra Tyskland med 544 000 invånare. Denna byggnad är Bremens Rådhus domkyrka.
 I en liten butik som vi var inne i hittade vi massor av fina saker, men otroligt dyra i jämnförelse med dem ute på själva marknaden. Men detta är en en avbild i trä från "stadsmusikanterna" kan jag gissa (men är inte säker).
 De här var e rolig men ack så dyr julluva. Den sjöng och själva toppen svingade fram och tillbaka nonstop.. hihi..
Och i den här butiken kryllade det med med julgranskulor i alla möjliga färger och varianter och liksom allt annat i butiken var en kula svindyr.. ca 15 euro för en kula.. jisses..
 Här är den där musikanten i jumbomodell.. Vet inte om den är stående vid byggnaden bakom stånden jämt el om de är nån utsmyckning för själva julmarknaden..
 Detta ska likna ett jättelikt pepparkakshus men är en spelhall inuti... Detta är vid tivolit de hade..
 En skulptur som var en riktig människa, denna stod i början vid tivolit.. Vet inte om de var nån tiggare för han hade en hel del hattar, burkar och fat som man kunde lägga pengar i.
En julkrubba, en stor julkrubba i storlek för riktiga människor.



Bilder från tivolit de hade.. gulligt tivoli. Fast Marcuz ville inte åka något.. Men juliga karuseller var det.
 Här såldes det godis och pepparkakor.. Fick två stycken utav min mamma.. Jättesöta. och typiskt amerikansk stil.
 Här fanns smycken, julkulor med fina saker i för de var genomskinliga och andra fina saker..
 Här såldes det tilltugg som korv, scampi, hamburgare mm mm i matväg
Här var som en utebar där du kunde köpa varm punch, varm choklad, glögg, kaffe mm.. Åh punchen.. jummi jummi..

Här dog tyvärr min mobil så jag kunde inte ta flera bilder..Men nu har ni fått alla bilder på marknaden i Bremen i varje fall.. Nästa gång blir det om ditresan, hotellet, hemresan och så "Kiel" julmarknad har vi kvar.. men de tar vi i tur och ordning.. Då och då..

Nu ska tomtemor tomta sig till soffan, och försöka vila min rygg tills de är dags att gå upp och fixa och trixa i hemmiljö.. Rätt jobbigt när man har jobbigt ont.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar