torsdag 5 januari 2012

Polkagris cheesecake

Jag är inte någon "tårt-person". Sedan jag var liten så har jag inte varit så superförtjust i just klassiska gräddtårtor, ser de mest som ett nödvändigt ont. Något som, tidigare, var tvunget att finnas vid vissa högtider. Nu för tiden finns det, tackolov, en uppsjö alternativa godsaker man kan bjuda på istället för just gräddtårta. Bland allt som finns att välja på kan nämnas vackert dekorerade cupcakes, moussetårtor och min favorit cheesecake.

För min egen del så älskar jag att baka cheesecakes. Nu börjar min samling av recept som ska prövas dock växa till sig så jag misstänker att det kommer poppa upp en hel del cheescake recept här under vintern och våren, med början idag.


Först ut tar jag Polkagrischeesecake som jag gjode till julafton. Jag gillar både cheesisar och polkagris så slog jag på den här..

Polkagris Cheesecake

Botten

200 g digestivekex

100 g smält smör


Smeten

600 g philadelphiaost

2½ dl kesella eller cremé fraiche

1 dl strösocker

1 dl maizena

1 msk vaniljsocker

3 stora ägg

1 dl grädde

200 g vitchoklad

75 g polkagrisar, fint krossade

röd karamellfärg


Sätt ugnen på 175 grader. Krossa kexen fint och blanda dem med smöret. Tryck ut kexblandningen i botten på en springform. Klä gärna formen med aluminiumfolie innan gräddning. Förgrädda botten ca 10 minuter och låt den svalna.

Vispa osten och kesellan krämigt i en bunke. Blanda sedan i socker, vaniljsocker och maizena. Rör därefter ner äggen, ett i taget och sist grädden.
Smält chokladen och blanda den sedan med smeten. Häll 3/4 av ostsmeten i formen. Blanda den resterande fjärdedelen med krossade polkagrisar och röd karamellfärg till önskad nyans. Ringla den rosa smeten över den vita i formen och marmorera med hjälp av en gaffel.
Grädda kakan mitt i ugnen ca 40 min. Täck med folie så att den inte blir för mörk på ovansidan.
Ta ut och låt svalna. Förvara gärna cheesecaken i kylen ett dygn innan den serveras så att den får mogna ordentligt.
Innan serveringen så gjorde jag även en liten sats vit choklad ganache, på 100 gr vit choklad som jag smälte i 1 dl grädde, som jag bredde över kakan.

Betyget på denna cheesecake smakade inte speciellt gott.. Inte för sött heller, men en skum smak. Nej den gillade inte jag. Men kanske du gillar den?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar