torsdag 5 januari 2012

Cheesecake med saffran och hallontopp


Botten:
200 g Ballerina Kladdkaka
50 g smör

Cheesecake:
4 dl vispgrädde
7 gelatinblad
2 dl florsocker
1 pkt saffran (jag tog två pkt saffran)
400 gfärskost av philadelphiatyp

Hallongele:
250 g frysta hallon
4 msk florsocker
2 1/2 gelatinblad
+ 3/4 kallt vatten

1. Klipp en bit bakplåtspapper efter formens botten, ca 24 cm i diam, och lägg i. Pappret gör att det lättare att ta upp kakan. Mixa samman kex och smör. Tryck ut det till en jämn botten i formen.

2. Häll 1/2 dl grädde i en kastrull. Lägg gelatinet i kallt vatten. Vispa resten av grädden, florsocker och saffran fast. (jag använder mig av matberedaren). Rör ner osten. Ta upp och krama ur gelatinbladen och låt den smälta i grädden i kastrullen. Häll det i smeten och blanda snabbt samman. Häll smeten i formen och låt stå i kyl i minst 2 tim.

3. Tina hallonen. Lägg dem sedan i en sil över en skål och mosa med en sked. Rör ner florsocker. Smält gelatinet i vattnet i en kastrull. Häll det i hallonsmeten och blanda.

4. Häll hallongelen över cheescaken och låt stå i kyl i minst 1 tim. Lägg upp kakan på ett fat och den är redo att serveras!
Jag gillar saffran och hittade detta recept i en tidning. Trodde den faktiskt skulle vara jättegod. Men med stor esvikelse så smaka den väldigt illa. Tyckte den smakade enbart saffransdeg.
Tråkigt när 2 st cheesecake inte alls smakade gott så lir man besviken. suck..

1 kommentar:

  1. Har gjort denna cheesecake tidigare, men då jag inte är förtjust i saffran, bytte jag ut saffranet mot vaniljsocker. Toppengott!!

    SvaraRadera