onsdag 20 januari 2010

ISTHATOKEY?

Jag har vart i en relation där kommunikationen inte var den bästa och stundom var dolda hot och psykisk misshandel en del av vardagen och vid flera tillfällen vågade man sig knappt till sjukhus om man fick akut ont pga beskyllningar, och detta är aldrig okej. Då och där var jag honom till lags, jag tippade på tå och vid en viss punkt som också kom att bli vändpunkten var jag fryst av hans blotta närvaro. Minns hur människan blev störd över att jag rakar mig under armarna o benen med en rakhyvel till hur han spelar in samtal för att sedan sitta och analysera alla ens ord och meningar, säg ett fel och det är kört. Jag kan höra hur han skriver på sin status, vilket är fult, vem det än nu berör. Nu i efterhand vet jag att det börjar tidigt i relationen, när han väver in små sarkastiska kommenterar kring hur folk ser ut, folks vikt, lögner för att skydda sig själv och ens umgänge. Man försvarar hela tiden hans humör och egenheter med att "han är ju världens snällaste, och det väger tyngre". Detta må få mig att framstå som en blåst idiot men jag tror aldrig att någon som inte har varit i ett kvävt förhållande med en kontrollerande partner kan förstå. Helt plötsligt en dag fattar man vad man befinner sig. Man har fått välja bort vänner, sitt levnadssätt och ändra på sin personlighet och växt ihop med hans och hans åsikter är dina. När jag vaknade upp 6 månader senare och 38 år gammal, vägde jag 56 kg, hade risigt långt hår, en kraftigt rubbad identitet, men en familj och många vänner som gjorde att jag inte tappade hoppet utan fångade dagen och började leva igen. Klart man tagit lärdom; så vill jag aldrig ha det igen.
Jag har inga aggressioner gentemot honom, jag har ingenting.

Ni som känner er berörda ger jag samtliga fingret. Ni har säkert fått det förr och ni får det igen. Och den enda anledningen till att jag tillägnar detta till er,är för att jag tycker ni behöver skärpa er. Använd hjärnan och tänk ett steg längre, för samtliga av era förhållanden kommer att sluta på samma eller liknade sätt. Rannsaka dig själv och tänk efter om det inte är dig själv felet sitter.

TJARÅ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar