måndag 18 november 2013

Endometrios va är det?

God Eftermiddag!!
Sällan som jag skriver på eftermiddagarna, men nu gör jag det!
Tänkte ta upp ämnet Endometrios idag.
Vad är Endometrios?

Definition 
Endometrios är en autoimmun inflammatorisk sjukdom som oftast uppträder i skov men betraktas som kronisk då den inte kan botas. Endometrios har fått sitt namn av att livmoderns slemhinna, endometriet, är lokaliserat utanför livmoderkaviteten.

Indelning

Endometrios delas idag in i tre olika varianter med något olika manifestationer och symtom:

1: Ytlig endometrios som fäster på bukhinnan, tarmarna och närbelägna organ där retrograd menstruation sannolikt är en bidragande faktor. Framför allt unga kvinnor drabbas ofta av en aggressiv inflammation med svår smärta som följd. (Bild 

2: Djup endometrios (DIE) som är lokaliserad djupare i vävnaderna, till exempel rotunda och sakrouterina ligamenten samt septum rektovaginale. Dessa lesioner kan via aromatas producera eget östrogen och är relativt okänslig för hormonell påverkan. Denna variant kan fortsätta tillväxa efter klimakteriet.

3: Adenomyos orsakas av endometrieceller i livmoderns muskellager där blödningar orsakar smärtor och ökande blödningsavvikelser.

Bild av tidig endometrios, röda lesioner.

Bild 1. Tidig Endometrios, så kallade röda lesioner. 

Alla dessa former har jag haft. Idag ligger jag på punkt 2.

Adenomyos fick jag för fem år sedan då var jag tvungen att ta bort livmodern. Fick många hormonbehandlingar som ej gav effekt och hade för svår adenomyos. 


Fortsättning följer..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar