fredag 17 september 2010

Blankt, blått el en rödgrön röra.

Har varit inne på en del bloggar och många bloggar mycket om valet just nu. Har faktiskt lusläst och följt debatter och även lyssnar på pappa och följde debatten idag hos föräldrarna. Jag har varit som en wettextrasa på att suga information tills jag drunknat i Reinfeldts valpiga bruna ögon, undrat om Ohly har klippkort på solariet?, undrat om man kan få in en tia eller femma mellan Björklunds "hej-jag-är-precis-som-vem-som-helst"-sympatiska glugg. Velat dunka en stekpanna i Mauds huvud och tvingat henne till en frisör. Suckat åt Monas mjäkiga röst och blivit smått galen på Wetterstrands tonårs-moodswings.

Jag funderade starkt på att rösta blankt. Jag är inte nöjd, speciellt inte med att de är indelade i block - det hade gjort en jävla skillnad om de var separata.
Jag känner inte att jag tillhör något av partierna och framför allt inte i en rödgrön röra.

Att skita i att rösta är absolut inget alternativ. Det strider mot hela min livsfilosofi och de som inte röstar anser jag vara riktiga jubelidioter. "Jag är ändå inte intresserad av politik" - MEN BLI DET DÅ! För det angår dig.

- Att bo i Sverige innebär att man SKA förvalta sin rösträtt. Om man inte är insatt - läs på (som jag gjort för att skriva detta inlägg), och om man inte orkar - så rösta på det du känner bara en uns för för TÄNK på alla de människor som lever i diktaturer som inte har en röst alls, eller blir mördade för att de inte röstar "rätt". Vad de inte skulle göra för att leva i en demokrati, gå till valbåset och göra sin röst hörd?

Det har stundtals lutat åt Moderaterna. De har enligt mig den absolut bästa arbetspolitiken vilket självklart är enormt viktigt. Men utöver det kan jag inte påstå att jag håller med om deras skolpolitik, soldater i Afghanistan och sjukvårdsfrågan. Jag vill däremot ha kvar kungahuset., men det ser jag inte som något argument för att rösta på dom då typ 80% av Svenska folket vill behålla det.
I år var det första gången jag ens lyssnade
En del har jag verkligen valt bort för jag starkt ogillar ett par partiledare.
- Jag är inte 100procentigt nöjd med mitt val men kanske så nöjd jag kan bli.

Och så blev det tillslut Moderaterna
Jag gillar inte alla deras synpunkter och i nuläget är det inget parti som ligger närmast mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar