fredag 14 juni 2013

I Suomi, Pieksamäki o släktträff

Hejsan, har försökt att blogga på båten igår. Men de ville sig inte. 
Vi körde ombord, gick och käkade och tog nån öl på "Fun Club". Mycket mer var det inte. Klockan 00.30 hade gubben vaggats till sömns. Arbetat hårt dom senaste veckorna, stackarn ❤
På morgonen var det upp tidigt. Jag var först och duschad, sminkad o påklädd. Trots att jag knappt sovit en blund inatt pga att Billy och Julia mådde illa för att båten gungade rätt friskt. 
Så de var bara att gå upp och klä på sig och iväg till reception och be om illamående tabletter. 
Försökte mig på att blogga men de gick så segt. Så de blev till att ge upp. 

Halv åtta (finsk tid) så kom vi i land och stannade 3 mil utanför Åbo för frukost och en stor mugg med Kaffe. Fick ont efter den där äggmackan med korv.
Jag, Billy och Julia somnade i bilen. Marcuz hade lyx och kunde sova själv i baksätet i "Farmors" bil. Och Marcuz fick buffé frukost han. (Marcuz reser med Farmor sin och kommer vara kvar i Finland längre oss).
De regnar o det regnade i de 40 mil till målet Pieksamäki.
Här sover de sött i bilen mina stora lufsar---->


Grått, regnigt, blött och kallt. Och de är fortfarande likadant väder här.. Brr..
Vi är mitt ute i de mörkaste finländska skogarna. Alla pratar finska så klart och jag har mina barn och gubbe, men han har börjat med finska nu, så speciellt mycket sällskap utav honom har man inte längre.
Var en snabbvisit in till Pieksamäki för jag behövde bättre skor än ballerinaskor. 
Hittade lite annat inom 5 min tid.. Hehe
En gul klänning att ha en varm sommardag (om de kommer nån mer sol).
Ett par vita linnebyxor att ha en sval/kvav sommarkväll (om de kommer några sådana). 
Köpte på mig lite nytt smink concealer,svart mascara (Julia snor min hela tiden och lyssnar EJ på att hon inte får pga infektioner), nyaste Nude CC Cream (den är grön men blir brun när man smetat ut det),
en deospray och den nya tandkrämen Pepsodent white Now triple power.
Och mer shopping vill jag göra för annars får jag tuppjuck av att sitta 24/7 med högljudda finnar mitt ute i skogen.
Springer omkring här med min spratteldräkt och hela samlingsrummet är så högljudda finnar. Varför pratar dom så högt? Nä, nu måste jag vila öronen med cigg el två..
Fick en cola av min "Rakas" ❤ så otroligt charmigt tycker jag. Och av barnen fick vi minsann också. Vill hitta namnet "Reijo" också..
Från min älskling, min Rakas ❤ hihi
Och mamma och pappa, Äiti och Isä..

De flesta, eller nog alla har bastat i en vedeldad sak och hoppat i vattnet. Fy, jag är HELT svensk och skulle aldrig ens komma på tanken.
Nu sitter de och äter finsk korv, men jag gillar inte så mycket finnekorv. Jo, en sort duger bra. 
Här försöker de få igång grillen..
Nu avslutar jag för idag/kväll/natt..
Puss och Kram (Svenska)
Posu ja Halaus (finska)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar