söndag 7 februari 2010

Läkarsamtal i morgon.

I morgon ska min läkare ringa mig mellan 15 - 16.00 för en att han ska skriva en remiss så jag kan gå på Endometrioscenter på Uppsala Akademiska Sjukhus.
Även min dotter ska gå där, eftersom hon som jag lider av samma helvete. Hon behöver dock ingen remiss, ja behöver pga omfattande och lång sjukdomshistoria. Svåra smärtor, 15 operationer bakom mig.


Fakta: EndometriosEn gynekologisk, delvis ärftlig sjukdom där livmorderslemhinnan spritt sig till platser utanför livmoderhålan. Ungefär var tionde kvinna i fertil ålder har sjukdomen. Endometrios kan sätta sig på äggstockarna, området mellan livmodern och ändtarmen, tjock- och tunntarmen, blindtarmen, ljumskarna, urinblåsan och mellangärdet. Mindre vanligt är endometrios i operationsärr. Lindrigare fall kan behandlas med p-piller eller andra hormonella läkemedel. De svårare fallen, sju till tio tusen kvinnor i Sverige årligen, behandlas kirurgiskt.

Nu sätter jag det sista hoppet till:
http://www.akademiska.se/templates/page____43829.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar