lördag 17 november 2012

Centralbaren är äntligen stängd!!

Nu tänker jag släppa bomben som jag suttit på ett tag. Har inte velat berätta ännu fören allt har blivit klart.
Detta handlar om min "dotter" och två av hennes vänner, vännerna tänker jag byta namn på här. Men jag ska berätta hela storyn från början till slut.

Den 6 oktober 2012 gick min "dotter" som vanligt till skolan och under dagen fick jag ett SMS från henne att hon skulle hem till sin stora syster efter skolan och hon skulle även äta där. Och så är allt korrekt.
På kvällen tog Julias batteri eller om det var pengar på kontaktkortet som hade tagit slut på hennes mobil. Hon lånade en av sina kompisars mobil och skrev i ett frågande SMS om "Tessan 14 år och "Sofia" 16 år(påhittade namn fick sova hos oss. Jag svarade att det var "okej"..
Senare får jag ett till SMS: Klockan 00:18 får jag ett till sms från "Julia" även där ett lånad mobil med okänt telefonnr.
Där skriver "Julia" (min dotter på 15 år) - Kan Tessan och Sofia sova hos oss//Julia, Svara på denna mobil.
Jag svarar strax efter - Ja!

Det går ca 20 minuter och får då ett till SMS från en kille vi kan kalla "Patrik".
Patrik skriver exakt så här - Hej jag heter Patrik, jag är Rebeccas (vår äldsta dotter, som Julia även var hos efter skolan) kompis, Julia är ganska full och borde verkligen åka hem.... Känner att det är fel att hon är här när hon bara är 15 år.
Jag svarar sekunderna efter - Var finns hon så jag kan hämta henne. Fick inget svar och skriver igen inom några minuter. - Snälla svara!! (börjar få panik)
Kort ringer jag numret som sms kommer ifrån och "Patrik" svarade. Han berättar att Julia är på "Central baren" även kallas "CP" i folkmun. Och att hon är onykter. Patrik hade frågat Julia ifall om hon fick vara där och Julia svarar att de fick hon och att vi visste om det. Men de är givetvis ingen sanning i det och även "Patrik" trodde inte på den storyn.Därför bad han Julia att skicka ett sms från hans mobil till mig och Julia gjorde det. Detta var helt enkelt för att lura Julia och sedan ta kontakt med mig.
Vi bestämde att han skulle lura ut Julia och jag samt Julias Pappa åker ner och finner Julia på baksidan utav Central baren tillsammans med Patrik.

Julias pappa tar Julia i armen och går in och tar vakten och säger - Ni har släppt in min dotter och serverat henne alkohol. Och flera småbarn sitter där inne och dricker. Vakten erkänner och säger att han sett Julia dricka och att han var medveten om att de var/är minderåriga. Ändå har han släppt in henne och baren serveras flitigt alkohol.
Julias pappa går in på Central baren och finner Julias kompisar på 14 och 16 år gamla sittandes med en "Jäger".
Julia erkänner att hon varit där några gånger tidigare och att de aldrig kollat leg eller inte låtit henne handla från baren.
Vi åker hem och jag är självklart arg på min dotter (som nu har utegångsförbud fram till januari på fredagar och lördagar).
Men jag är så rasande och förbannad över att en krog släpper in 14, 15 och 16 åringar. Vuxna människor, oj jag var så upprörd.
Jag ringde till polisen som genast åkte ner till stället, där de givetvis fanns fler snorungar. Och de ringde mig strax efter klockan 02.00 igen för att prata om vad som hänt och så.

Några dagar efter ringer de för att ta upp mer utav vittnesmålet och anmälan. Har haft flera telefonsamtal med polisen och jag har fått mycket beröm från polisen som talade om för mig att många föräldrar ringer inte polisen utan låter det bara vara. De är rädda för socialanmälan mm. Men du får ingen socialanmälan för att du anmäler stället, trots att ditt barn var där.
Fått verkligen beröm som förälder och hur ansvarsfull jag är både från polis och andra enheter. De berättade att de haft problem tidigare med denna krog. Men nu sa han och ha  lovade att sprittillståndet samt att de skulle få klappa ihop för gott.
Jag är rätt glad för att de nu blivit som de lovade mig och jag känner mig stolt som mamma att jag inte såg mellan fingrarna på det här. Det här handlade inte bara om min dotter utan även om andra minderåriga.

Stort tack till "Patrik" och polisen som faktiskt lovade vad de sa.

Södertälje
Publicerad 15 november 2012

FOTO: Mats Andersson

Torrlagt vid stationen

Centralen bar & kök förlorar sitt alkoholtillstånd.
Samtidigt får deras granne Centralens café ’n’ bar en varning från tillståndsenheten.
Det betyder att det snart kan vara slut på servering av alkohol vid stationen.

Relaterat

Socialnämndens utskott har beslutat att återkalla alkoholtillståndet på Centralens bar & kök efter en utredning som tillståndsenheten gjort.
Krogen har fått en varning tidigare och är misstänkt för flera brott mot alkohollagen, servering till minderåriga och överförfriskade, inte erbjudit någon matservering, förvarat alkohol på fel ställe samt fel i bokföringen.
– Problemen fortsatte trots varningen, säger David Engstrand, utredare på tillståndsenheten.
– Ord står mot ord, men det fanns flera skäl att dra in tillståndet, säger Rose-Marie Jacobsson (S), ordförande i socialnämnden.
Förbudet att servera alkohol inträffar omedelbart, även om krögarna kan överklaga beslutet till förvaltningsrätten.
Deras granne Centralen café ’n’ bar togs upp i socialnämnden i måndags och fick en varning.
Det innebär fortsatt tillsyn, antingen skärper sig krogen och varningen försvinner eller så fortsätter bristerna och då kan alkholtillståndet dras in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar