torsdag 10 november 2011

@ home

Änligen hemma.. Efter 4 dagar på  sjukhus är jag äntligen hemma. Det är skönt att komma hem, för man känner sig riktigt nere på sjukhus och tio gånger sjukare.
Den här resan var en riktig pers, inget jag vill göra om. Kommer aldrig mer att operera mig igen.

I måndags kom jag till sjukan kl 07.00 och fick dropp och piller, bytte om till lanstingets snygga kläder. En tunn skjorta, ett par trosor där det stog 80-90 kg på. Dessa trosor var inte nådigt STORA och tillsist de snygga stay upsen..
De sa att jag skulle åka upp klockan 10.30 men de blev en timme tidigare. Väl uppe på operation koppla de dit en helvetes massa slangar och kanyler. När de var klart så blev jag sövd. Därefter är allt borta de närmaste dygnet eller rättare sagt 2 dygnen.
Vaknar upp på IVA där de lägger in de ena efter de andra smärtstillande och jag minns mest att jag hade vansinnigt ont och mådde något fruktansvärt illa. Mest är jag i en dimma och visste inte vilken dag det var.
Men runt 13.00 tiden på tisdagen fick jag komma ner på avdelningen och då var jag med som i en dimma. Jag sov bara och hade ont. BLÄHH!!! Igår onsdag kände jag mig mycket bättre och hade ont men ändå inte så otroligt farligt. Hade morfinpump som var o trycka på var 6 minut. Försökte tjata mig hem men icke då. De skulle ha mera prover på mig och tyckte inte att jag var i riktig form för att åka hem. Nehe, jag fick vackert stanna tills idag.
Så idag fick jag då äntligen komma hem. Helt underbart. Även om man inte är redo för en shoppingtur så känns det bättre att vara hemma.
Vad gjorde läkarna då?
Ja först och främst har de ju snittat hela magen på mig (kommer få snygga till detta om jag vill sedan). De lossade en herrans massa sammanväxningar i magen. Tarmarna var ihopvuxna med varann och mot bukväggen. Sedan hade de gått igenom hela tarmpaketet cm för cm. I tunntarmen förklarade min läkare att de hittade en knöl som de tog bort och den såg inte riktigt ut som cystorna jag förut tagit bort. De skickar den på någon provtagningsaktigt och han sa att han inte eller de andra läkarna kunde säga att den knölen är ofarlig eller inte. De visste helt enkelt inte :( I detta område tog de också bort 10-12 cm av tunntarmen. Åh, hoppas verkligen inte detta är något farligt nu. Får inget veta föränn den sista november. De lustiga är att läkarna inte kunde se denna knöl på röntgen jag gjorde i augusti. Hm...
Nu ska jag bara läka ihop och får icke äta allt jag vill än och tugga väl mm mm..
Annars har operationen gått bra enligt läkarna.

Nu ska jag lägga mig i soffan igen och titta på tv och smnar väl här skulle jag tro. Men de får bli så för jag kan inte skutta i trappor efterom just dessa rörelser gör ont.

Sov Sött <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar