söndag 27 november 2011

Första advent

Så var det första advent igen. En första advent där ingenting är sig likt, där familjen har krymt med 2 kära personer. Så konstig julen blir i år..

Skrev i tisdags sist, hm.. ja visst har det hänt en del under tiden. Jag har tex varit på sjukhuset tisdag o onsdag pga av smärtor. Ja de var inga nådiga smärtor. Men orkar inte skriva mer om det. Orkar inte skriva om sjukdom och elände just nu.
Jag har också fått höra saker så man nästan tappar öronen och det bara snurrar i skallen.. Kanske lär man sig något utav det eller går det in genom ena örat och ut genom det andra!! Hur som haver så är det i alla fall första advent och snart jul och till julen ska man tänka på dem som står en nära och alla sina kära. Man ska speciellt tänka på dem som är ensamma. Jag tänker på mina nära och kära och min underbara familj. Min familj är mitt allt, så är det bara.. Skulle kunna gå över eld och vatten för dem, precis som jag vet att de skulle göra för mig.

Igår hade hela familjen fullt upp med julbestyr, jag pynta inte så mycket utan det fixade älskling och barnen. Jag däremot bakade jättemycket lussekatter. Älskar lussekatter och det är ett måste till advent. När jag bakar lussekatter använder jag mig utav minst dubbelt och några extra påsar till med saffran. Utan det så färgas bara lussekatterna och ingen smak. Köpta lussekatter smakar äckligt för de finns bara gul karamellfärg i. Så här snålas inte med saffran.
Väldigt mycket lussekatts-deg..

Gula lussekatter som väntar på att gräddas i ugnen..
Färdiga..Gula.. Och alldeles, alldeles underbara..
När jag var klar plockade jag ihop glögg, sötmandel och glöggkryddor till glöggen, pepparkakor, 5 påsar med lussekatter, kvällstidningarna och morgonrocken samt tandborsten och åkte ut till mamma för att överaska henne med lite tjuvstartad adventsmys. Och gissa så glad hon blev för att jag kom med lite mys och vi satte genast igång med o sätta på kaffe och värma glöggen. Sedan satte vi oss och mysade i vardagsrummet och tände första ljuset i adventsljusstaken. Hon berättade också att lilla Billy hade fyllt ved i vedkorgarna åt henne och ställt på altanen utan att säga något att han gjort det.. Detta är alla våran lilla hustomte <3.
Våran tjuvstart på advent var riktigt mysig och min älskaling han tog hand om kidsen och fortsatte att röja o städa här hemma. Det är så julemysigt här nu tack vare dem. Massor av kärlek till er <3

Idag åkte jag och mamma hem till min mormor och morfar. Hade med mig en påse med lussekatter till dem och gissa vad rätt det var.. Innan vi åkte så ringde morfar och fråga om vi kunde köpa med oss lussekatter.. Så dom blev jätteglada över lussekatterna och för att de var hembakade och gjorda av mig. De tyckte om var jättegoda och jag fick högsta betyg ;-)
Men innan vi åkte till mormor och morfar var vi och tände ljus och facklor hos pappa och lillebror inför första advent.

När jag kom hem runt 17.00 tiden så hade min snuttegubbe lagat i ordning lax och potatis som var jättegott. Och så kom Rebecca och vi hade adventskaffe med lussekatter. Nu är kvällen här och snart ska alla barn i säng medans jag och älsklingen ska titta på film och ta lite glögg och pepparkaka.

Hoppas ni alla har haft en fin och underbar första advent <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar