söndag 25 september 2011

Grattis pappa på namndagen

Hej alla!!

Har inte haft orken eller lusten till att vara aktiv i bloggen just nu. Orken och lusten fattas.
Jag har tappat sugen till att göra någonting. Ingenting är roligt längre.
Måste vara sysselsatt för att inte falla in i tankar eller så pratar jag i telefonen 24/7. Tack min underbara släkt och mina vänner som ställer upp och pratar med mig, och ni är så fina och ringer hela tiden och frågar hur man mår och varit här och givit mig tröst. Tack för ert deltagande i min stora sorg och tack för alla fina vackra blommor ni gett mig. Ett stort tack till min egen varma och kärleksfulla familj. Musse du är en klippa och allt guld värd.

Sorgen är fruktansvärd när man är själv hemma. Och mina tankar går mycket till mamma. Hon är helt ensam.. Och det skär i mig av sorg det med. En av läkarna till Pappa sa till mig att det kommer slå dubbelt så hårt mot mig och då förstod jag inte riktigt vad han menade och har funderat på vad han menade. Nu förstår jag, jag känner ju sorg för min mamma med som helt plötsligt blir ensam. Efter 43 år som de ändå har haft ihop. 43 år som ändå är för lite, de skulle fått minst 20 år till.
Det är så ledsamt att åka hem till dem, dem säger jag.. Mamma är det ju bara nu... Men de kommer bli svårt att bara säga mamma nu, har ju i 40 år sagt pappa och mamma. Tårarna rulla ner som en öppen vattenkran första gången jag åkte ditut efter pappa gått bort. Sorgen bara faller på när som helst. Till och med i affären, om man ser något man vet att pappa älskade.
Hade med mig mina egna kuddar när jag bodde där under perioderna, och så behövde pappa lite flera runt sig där han låg i sängen. Då lånade jag ut en av mina. Den kudden luktar pappa. När jag är själv så borrar jag ner huvudet i kudden och känner lukten av pappa och så gråter jag. Med bilden av pappa i bokhyllan och kudden i famnen som luktar pappa står jag och gråter och pratar med dig pappa. Denna Gerte-Grynet kudden får absolut inte tvättas!!! Just det är min tröst och mitt sätt att få känna mig nära pappa.

Hela tiden backar man bandet till när han blev ordentligt sjuk för en månad sedan drygt. I 2 veckor var jag hos pappa och mamma. Minns hur han ropade på mig på nätterna om han behövde gå på toaletten, mådde illa och behövdes kräkas. Aldrig att jag tyckte det var obehagligt att hjälpa honom när han kräktes. Jag satt där bredvid och höll i hinken och jag hjälpte honom torka av sig och tvätta sig och borsta tänderna efter. Han ropade även på mig när han hade ont så att jag fick trycka till extra på morfinpumpen. Han klarade det inte riktigt. Jag hjälpte honom att klä sig och tillbaka fick jag en otroligt mycket kärlek. Ja, ni så mycket som vi kelade och så mycket vi pussades och sa att vi älskade varann. För älska varann de gjorde vi som bara den.. Min Pappa och Jag!!!

Igår var jag med mamma hela dagen och kvällen. Var hemma runt 21.30. Vi var iväg och hälsade på hos min morfar och mormor hela dagen. Åt en varsin Pizza på vägen hem och när vi kom hem till min mamma så var jag där 2-3 timmar och vi fika, vilade och pratade. Tycker det är så tungt att åka ifrån henne och lämna henne själv. Mitt hjärta blöder av sorg för även det. Lilla Mamsen <3
Idag var jag, Billy och Musse ute och pojkarna klippte gräset. Själv har jag haft en urusel dag då jag har ont i magen som går ut i ryggen och den där psykiska tröttheten man har pga oro och sorg.
Fick en fin bild av faster idag. En bild där jag gosar och myser med pappa.. Tittade på den och tårarna rann. Har ramat in den och ställt den i bokhyllan <3 Tack faster för den fina bilden <3

Nu väntar det tunga.. Förberedelse för begravningen, att gå till Fonus. Sedan begravningen då.. Åhh, detta är hemskt, hemskt för att jag inte alls vill och är rädd för begravningar. Men de måste gå, jag måste hitta modet och det är tur att Musse finns..


Sedan vill jag gratulera min PAPPA på hans namnsdag idag "GERT". Gert-grynet har namnsdag idag <3 Älskar dig pappa, för evigt!!!
Min Pappa som ung <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar