onsdag 9 december 2015

De smälter i munnen dessa Katter!!

Idag baka jag Lussekatter och gissa, först tyckte sonen jag var knäpp som inte gjorde på de vanliga viset.
Vad gjorde jag för fel som blev så geggit rätt och något förrädiskt gott??
Ett vanligt recept ser ju ut så här typ: smält smör och häll i mjöl o låt svalna till 37°C, häll de över bunken med den nedsmulade jästen och rör ihop till jästen löst upp sig, sedan i med de övriga ingredienserna som då är givetvis 2 påsar saffran, socker, salt, kesella, mjöl (dock ej för mycket så de blir torra), russinen oxå förstås..


Men nu gjorde jag så här helt enkelt, ett tips jag hitta och pröva det helt enkelt.
Varför inte, va kan hända?? 
Först och främst la jag fram alla kylvaror kl 06.00 på morgonen. Så som smör, mjölk, ägg, jäst och kesella, lät de stå framme till ca kl 15.00 då jag började dega.
Vad gjorde jag som va så speciellt då? Jo nr1 så la jag russinen i blöt några timmar innan baket (russin är torkad vindruva o drar till sig vätska) Jag tog moteln hällde i 14 paket saffran (snålar aldrig på saffran, ska de smaka lussekatt så ska de ha saffransmak oxå), ca 3-4msk conjac och 3 msk strösocker och gegga ihop i moteln..
Ställde åt sidan och smula ned 4 pak jäst, och här kommer nästa tips. Jag smälte inte smöret utan hade de rumstempererat och använde mig utav mer smör än vad som står i recepten och i med det i bunken. Sedan 2 liter gammeldags rumstempererat mjölk i bunken. Jag smälte inte smöret i någon kastrull helt enkelt. Utan i med det direkt i bunken. Sedan, kesella, salt, 4 st rumstempruerade ägg, och 2 dl extra strösocker, och i med saffransgeggan. Därefter mjöl, och mäter aldrig upp mjölet. Och eftersom saffran torkar ut så använder jag så pass lite mjöl att det är väldigt kletigt. Knåda ihop allt i en kletig deg o lät jäsa i 45 min.
Medan jag vänta på det så blanda jag ihop smör o vit choklad.
Degen jäser fint den..
Varför jag gjorde efter de här tipset är för att få de mer saftiga. Russinen hade jag lagt i blöt så de hade fått suga åt sig vätska o blir då blöta o ger lussekatten oxå mer vätska, att inte smälta smör o hälla i mjölk i en kastrull gör så att mjölet inte suger åt sig all vätska o du måste använda mer mjöl. Conjac i är att du får fluffigare o hållbarare lussekatter.
Mer smör gör att de heller inte blir torra.
Sen efter jäsningen så var de dags för utbakning av katter..
Peta ner de blöta russinen i lussekatten o låt de jäsa 30 min med en kökshandduk på. 
Wiola här är de saftigaste lussekatterna jag någonsin gjort. Och ett tips till frys in dem medan de fortfarande är varma.
(Inte ugnsheta utan varma)!!!
Tina upp i micro innan servering, de är så goda när de är varma och dessa smälter i munnen. 
Gjorde även barnens favoriter.. Lussekatter med vit choklad i..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar