tisdag 22 september 2015

Ingen kan förstå

Att förstå någon som lever med kronisk värk är nästintill omöjligt.

Hur kan man förstå hur det känns för en människa att ALLTID, DAG SOM NATT, ÅRET OM ha ont? Hur kan man sätta sig in i & förstå hur mycket energi som krävs för att orka ha ont varje dag resten av livet?

Men det finns inget alternativ. Det finns inga andra alternativ än att leva såhär med smärta dag ut & dag in. jag kan ju inte lägga mig ner & försvinna från livet jag lever. Jag kan inte rymma ifrån mig själv eller ifrån värken.

Jag har inget val mer än att orka. Jag har varit tvungen att orka sedan min värk började smygande 1987. Jag har varit tvungen att orka sedan jag blev sjukskriven i stort sätt i hela mitt liv.

Man kan inte beskriva det för andra som aldrig upplevt detta. Det går inte för man kan inte riktigt förstå eller inse vad det är vi lever med egentligen.

Jag har en svår form av Endometrios och flera följdsjukdomar med generellt höga smärtor.. Jag är ALDRIG smärtfri, inte ens med stark smärtmedicin som Morfin o spasmofen o ett helt apotek.
Varje minut, varje dag året om har jag smärta i mage o rygg. Varje dag har jag något funktionshinder & den ena dagen säger inte hur den andra dagen skall bli. Jag minns inte ens hur det känns att vara smärtfri. Jag vet att jag inte kan önska mig smärtfri & frisk – men många gånger drömmer jag om att BARA FÅ EN ENDA DAG utan någon som helst smärta. Jag vill uppleva det igen, om så bara för en dag.
Idag finns inget botemedel mot sjukdomen men det finns olika sätt att lindra alla symptom i olika hormoner, som jag ej tål. Operationer är enda som stillar ett tag. Idag finns ingen lösning i sikte men jag hoppas & ber att det snart skall komma en medicin som kan ge oss ett drägligare & lättare liv. Tills dess är mina mediciner oerhört viktiga för att jag skall ORKA leva med den här ständiga smärtan i kroppen & själen.


1 kommentar: