onsdag 29 juli 2015

Släkten är värst..

I torsdags förra veckan den 23:e åkte gubben, jag, Alexsandra o Lennze, Julia o Jimmy, Billy o Marcuz samt svärmor o veikko över med kvällsbåten i färdriktning mot Helsingborg i Finland. 
I väntans tider, är inte någon person som gärna Gillar köer el väntan.. Men fick vackert vänta. 
När vi kom ombord hade vi 30 min på oss att fixa oss i ordning. Bättra på makeup o och släppte ut håret som jag hade lockat tidigare o sedan hade i en knut på huvudet.
Iallafall så var de smörgåsbord ombord. Lite dyrt för min mun då jag ej kan äta denna mat i mängder. Suck..

Sedan leta man rökrum, för cigg måste man ha efter maten.



Där fick jag mig ett "Lotta & Johanna spratt"!! 


Sedan fick jag mig en drink (Alkoholfri).. 
Yammi Tammi Bling Bling.. 
Fick även en ny laddare då min börjar glappa o hörlurar då de har en förmåga att försvinna!! Aldrig har jag fått behålla mina hörlurar då mina tjuvungar snott dem, varje jävla gång!!!!
Vissa sov inte i någon hytt utan utanför rökrummet.. Haha!! Hoppas de sover gott!! 
Väl i Finland så stanna vi och åt frukost. Gubben tog min macka, då de är kaffe X3 jag vill ha!
Här var morgonstoppet!! Med kaffe X3 o cigg!!
Vi stanna även i "Jyväskyle" för en fika och tog en blåbärskvarg som blev två för de var de godaste jag ätit någonsin.
Sedan kom vi fram till Kangasniemi o i denna lilla koja fick sitt namn för Auschwitz pga att 16 personer kunde sova i denna lilla yta. 
 

Här låg jag o gubben.. El rättare sagt jag då gubben parta med sina kusiner fram till normalt folk gick upp.. 

På lördagseftermiddagen åkte vi in till den lilla byn med en matbutik och en "Alko" som var öppen.. Så klart, allt annat var stängt., hitta mig denna tjusiga hatt!! Som de inte hitta prislappen på, så den var billig den.. Hela noll kronor.

Min älskling som alltid ska vara allvarlig på bild. Le är inte hans melodi.. Butter finne.. Hehe..
Hittade på "Alko" en "Blue Nun med guld i(älskar allt som glimmar och en Cognac för att flaskan såg ut som en shampooflaska el liknande.

På kvällarna o nätterna igenom gick grillen varm till glödhet. Korv, korv o mera körv av alla olika slag. Men något som är skumt o frågar alla "finnar" jag känner.. Äter inte ni finnar korv med korvbröd, utan bara korv med stark senap o ingen ketchup? 
En grej är att finsk korv är mycket godare än "Scans" korv vi har hemma. Bastu korv är en av mina favoriter.. 
Man kan ju inte påstå att man fick vars hungrig i varje fall.. De var frukost, fika, lunch, fika, middag, fika, kvällspirog, nattfika, korvgrillning hela natten.. Mat mat o ännu mera mat.

Haffa gubben o ville umgås lite med honom oxå. Trots att jag lät han mestadels vara bland sina kusiner, de är ju faktiskt så att det är inte varje dag han träffar dem, 2 år sedan sist. En möjlig släktträff nästa år igen. För att fira att min makes "Mormor" skulle fyllt 100 år då. Detta var minsann en riktig krutgumma.. 95 år och gå på "gym", de ni!! Finsk Sisu!!
Hur som helst så spela vi en omgång pil, och detta är gubbens pilkastning.
Min pilkastning såg ut så här.
De var väl utanför pilarna skulle sitta?
Smygfotografera min dotter "Alexsandra" när hon sov. De gyllene är med detta är att hon ligger på precis samma sätt som hon gjorde när hon var bebis och liten. 
Och hon är sig på pricken lik den lilla "babyn Alexsandra".
Så här såg det ut i Kangasniemi - Synsiö, fotade runt lite strax innan vi skulle åka mot "Helsingborg" för en båtfärd till "Värtahamnen".
I denna stuga bodde vi i., denna stuga var uppdelad i 2 stycken rum med 16 sovplatser i vadera snickerboa.. Haha!!
En mindre "sovkoja" som gubben valde bort medan vi övriga ville sova i denna som var mycket mysigare!! *MORR*
Bastu bryggan och fiskebeyggan.. 
Barnen metar och gubbarna bastar.
Detta är bastun, vedeldad var den oxå. Ett måste för en finne.
Här är grillplatsen, där de grillades finsk korv. 
Någon form av samlingsplats, skulle jag tro., 
Här inne var köket och där fanns även några rum för "mattanterna" 
En grillstad.. Och va den långa saken var vet jag faktiskt inte alls. Inte någon annan heller.. Ett mysterium att lösa.
På bilfärden hem åt jag en sån här finsk pirog.. Igeeeen...
Och i väntan igen för att åka på båten..
Denna gång var de båten "Grace"..
På den båten finns "Victoria Secret" 
In i gapet på båten som tar mig till Sverige igen..
Ett rosa litet hus, troligen en bastu.. I finska skärgården. 
Sen blev de smörgåsbord.. 30 min efter man kommit på båten ska man stressa till maten.. Orka bara få i mig lite utav detta.. Sen var de stopp!




Blåste riktigt ordentligt den natten.. 
Båten gunga saftigt..!! 
Här börja Stockholms skärgård att synas.. 
Hej då båten! Kanske ses vi nästa år, vem vet!!
Väl hemma åkte gubben o sonen iväg för att arbeta, trötta som dom var och jag tog mitt "Gevalia" morgonkaffe X3 o en Crossiant..

Ja de var den resan till Finland och kanske ses vi nästa sommar igen..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar