tisdag 29 september 2009

Att vara glad?

You should try it, vänner och fiender.
Jag bryr mig om folk. Oftast alldeles för mycket för mitt eget bästa.
Men kommer man till mig, får man räkna med att jag kanske inte säger det man vill höra. Jag kan dalta och tycka synd om, men efter en kort stund övergår det till något konstruktivt istället. Det kan hända att det låter brutalt barskt, men ibland är det precis det som behövs.
Jag menar alltid väl. MEN!
Sen finns det personer som går mig på nerverna.
Personer som ber om hjälp, men inte tar den. Personer som har möjligheten och alla förutsättningar i världen för att förändra sin vardag, men inte tar chansen, utan istället väljer att sitta kvar i sitt svarta hål och gräma sig över allt runtomkring.
Man ska alltid se till varje enskild individs behov, alltid försöka ha ett öppet sinne och aldrig döma ut någon. Ge honom eller henne en ärlig chans. Kanske två. Hell, tre.
Men tillslut tröttnar jag, samhället och all hjälp i världen. För att det kommer inte ske någon förbättring förrän du själv väljer att förändra ditt liv. Hjälp finns att få i oceaner, men den enda som vet allt om dig och dina tankar, är du själv. Så get a grip!
Tvinga dig själv att göra precis allt det du varit rädd för, det som smärtat, allt du bävat inför och våga ge dig själv det du verkligen förtjänar. Det kanske dröjer innan du nått alla mål och innan du är där du vill vara, men förr eller senare kommer man dit. Var den du vill vara!
Du kommer garanterat att misslyckas några gånger, men det är inte annat än mänskligt. Det enda viktiga är att aldrig ge upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar